Föreningen

[vc_row swatch=”swatch-white-green”][vc_column width=”1/1″][rev_slider_vc alias=”Foreningen”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][heading header_type=”h2″]Föräldraansvar[/heading][vc_column_text]Föreningen drivs som ett icke vinstdrivande föräldrakooperativ och det innebär att du som förälder förväntas delta aktivt i ditt barns förskola. En av grundstenarna för verksamheten är föräldraengagemanget. Som förälder förväntas du vara övergripande insatt i montessoripedagogiken. (Föräldrakurser erbjuds)

Innefixare och utefixare behövs alltid på Kotten så när man blir medlem i föreningen blir man också tillfrågad vilken arbetsgrupp man vill tillhöra. Exempel på dessa grupper är: Fix och trixgrupp, trivselgrupp, fastighetsgrupp, innemiljögrupp och utegrupp.

Under året får man sedan hjälpa till med sådant som behöver göras. Tex: storstädning, sätta upp hyllor, fylla på sand i sandlådan, kratta löv.

Två ggr/år är det arbetsdag på Kotten. Då hjälps alla till att fixa det som ska göras och föräldrarna ges tillfälle att lära känna varandra. Trevlig samvaro förenas med nytta.

Som förälder på Kotten ansvarar du för helgstädning en till två ggr/termin och vid behov kan det även behövas hjälp med andra sysslor.

Du som förälder bidrar med upptill 40 timmar per läsår i ideellt arbete. Till största del innebär detta skötsel av ute/inne miljö samt skötsel av fastighet.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][heading header_type=”h2″]Styrelsen[/heading][vc_column_text]Som förälder på Kotten har du direkt inflytande på förskolan (förutom den pedagogiska verksamheten som pedagogerna ansvarar för) och styrelsen består givetvis av representanter från familjerna.

Styrelsen har till uppgift att se till att verksamheten fungerar. På styrelsens ansvar ligger bland annat budgetarbete, personalansvar, hyresförhandlingar med fastighetsägaren.

Styrelsen sammanträder en gång i månaden och en gång om året hålls årsmöte då valberedningen presenterar de styrelsemedlemmar som sedan väljs in i styrelsen.

Styrelsen är ytterst ansvarig för föreningen.

Vi går efter kommunens maxtaxa.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][divider][/vc_column][/vc_row]

Inga kommentarer

Lägg till din kommentar